W pracy przemysłowej wywoływanie napędu to codzienna rutyna. Maszyny muszą być sprawne codziennie, a ich praca często trwa od kilku do nawet kilkunastu godzin. W tym wszystkim nie bez znaczenia są więc przekładnie modułowe, które odpowiadają właśnie za wprawienie maszyny w ruch.
Dynamiczna praca przekładni modułowych
Przekładnie występują jako te składające się z kół zębaty lub listew zębatych, a typ dobiera się indywidualnie do maszyny. Jeśli chodzi o przekładnie modułową, składa się ona po prostu z kilku modułów i to właśnie to wyróżnia ją na tle innych części.
Bez względu na swój typ, przekładnie są bardzo cenione ze względu na swoje właściwości. Przede wszystkim zapewniają one bardzo płynną i równomierną pracę, a także mogą obsługiwać duże obciążenia, przy jednoczesnej odporności na bodźce i trudne warunki pracy. Te cechy sprawiły, że przekładnie modułowe są dostępne w różnych branżach, między innymi w przemyśle farmaceutycznym, rolniczym, spożywczym, budowlanym czy tekstylnym.
Jak dbać o przekładnie modułowe?
Tak jak w przypadku innych części maszyn, bardzo ważne jest regularne dbanie o kondycję sprzętu. Na szczęście przekładnie są bardzo łatwe w obsłudze, w tym w montażu, demontażu oraz konserwacji. Dzięki temu nie sprawia to żadnego problemu.
Konserwację przekładni trzeba rozpocząć się od dokładnego oczyszczenia powierzchni, a kolejnym krokiem powinno być wykorzystanie specjalnego smaru, który zabezpieczy powierzchnię i zminimalizuje ryzyko szybkiego zużycia przekładni – warto też pamiętać, że przemysłowe środki smarne mają wiele właściwości dodatkowych, takich jak np. ochrona przed wilgocią lub wysokimi temperaturami. Właśnie dlatego smary są szczególnie ważne w trudnych branżach oraz przy ekstremalnych warunkach pracy.
Regeneracja przekładni – od czego zacząć?
Konserwacja jest bardzo ważnym etapem jednak może się zdarzyć, że konieczne będzie podjęcie bardziej radykalnych metod. I choć przekładnie modułowe są wyjątkowo odporne, a ich częsta wymiana nie jest konieczna, to raz na jakiś czas będzie to nieuniknione. Na szczęście jeśli przekładnia nie jest w tragicznym stanie i nie wymaga natychmiastowej wymiany, można zainteresować się jej regeneracją.
Podczas renowacji warto zająć się między innymi wymianą poszczególnych elementów przekładni oraz dokręceniem śrub. Ważne jest też dokładne oczyszczenie i naoliwienie sprzętu, a także zabezpieczenie go przed szkodliwymi czynnikami, np. nadmiernym tarciem.
Warto jednak pamiętać, że nie zawsze przekładnia może zostać poddana regeneracji i wówczas konieczne jest kupienie nowej. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Konserwacja, regeneracja i wymiana osprzętu pneumatycznego w maszynie.
Masz więcej pytań na temat konserwacji lub potrzebujesz pomocy w kwestii osprzętu pneumatycznego? Zapraszamy do kontaktu z biurem technicznym Schipolska!