Skład środków do smarowania łańcuchów przemysłowych – charakterystyka

Środki smarne odgrywają kluczową rolę w konserwacji łańcuchów przemysłowych. Odpowiednie ich stosowanie zapewni ochronę przed przedwczesnym zużyciem oraz nadmiernym rozgrzewaniem elementów łańcucha. Dziś nieco bliżej przyjrzymy się składowi środków smarnych. Wszak to w nim leży sukces ich skuteczności!

Odpowiedni dobór smaru jest kluczem do długiej żywotności łańcucha. Preparat chroni sprzęt przed nadmierną eksploatacją czy korozją. W zależności od potrzeb, wybierać można spośród trzech metod aplikacji środka do smarowania – ręczną, kropelkową lub w kąpieli olejowej. Podobnie jest z doborem składu smaru. Od zapotrzebowania zależeć będzie, po jaki skład smaru sięgniemy.

Olej bazą dla smaru

Środki do smarowania łańcuchów przemysłowych tworzone są na bazie oleju, do którego dodawany jest zagęszczacz i dodatki uszlachetniające. Najczęściej stosowane do produkcji smarów oleje bazowe to:

– olej mineralny, 

– olej syntetyczny,

– olej teflonowy, 

– olej silikonowy,

– tłuszcze roślinne i zwierzęce,

– inne.

Olej stanowi doskonałą podstawę dla środków smarnych. Tu jednak warto nadmienić, że może on być smarem samym w sobie, choć nie musi. W zależności od potrzeb i konsystencji używać można smaru płynnego (wspomnianego oleju), smaru stałego (np. grafitu) lub półstałego (plastycznego). 

Lit zagęszcza środek

Do wspomnianych wyżej olejów dodawane są zagęszczacze. Odpowiadają one za uzyskanie pożądanej konsystencji – półpłynnej lub stałej. Dzięki zagęszczaczom smary uzyskują odpowiednie właściwości amortyzujące. Najczęściej stosowanym do produkcji smarów zagęszczaczem jest obecnie lit. Wśród pozostałych komponentów środków smarnych można wymienić także wapń, aluminium czy bentonit.

Rola dodatków

Za sprawą dodatków smary nie tylko mają odpowiedni kolor. To po ich stronie właśnie leży zapewnienie łańcuchom trwałości i odporności na tarcie. Dodawane są więc do nich:

– środki przeciwkorozyjne, 

– środki przeciwpienne, 

– środki przeciwzużyciowe, 

– wiskozatory (mające zapewnić odpowiednią lepkość oleju przy rosnącej temperaturze).

Oprócz tego dodawane są często wspomniane już wyżej barwniki i pigmenty, które nadadzą preparatowi właściwą barwę. 

Uwaga na kompatybilność!

Od rodzaju zastosowanego w smarze zagęszczacza będzie zależeć jego działanie w przypadku zmiany jednego smaru na inny. Jeżeli okaże się, że ze względu na niekompatybilność zagęszczaczy efekt po zmianie preparatu jest odwrotny do zamierzonego, warto wypchnąć stary smar i zaaplikować ponownie nowy środek. 

Skład preparatów do smarowania łańcuchów przemysłowych zależy od wielu czynników. Po szczegółową specyfikację preparatów zapraszamy do sekcji Katalogi i broszury, gdzie znaleźć można więcej informacji na temat naszych produktów.

Zachęcamy też do kontaktu z biurem technicznym Schipolska!