Konserwacja Łańcuchów Technicznych

Łańcuchy techniczne są stosowane w układach przenoszenia napędu w różnych urządzeniach przemysłowych. Od kondycji łańcuchów bardzo często zależy utrzymanie płynnej pracy w zakładzie. Aby uniknąć wysokich kosztów związanych ze szybkim zużyciem łańcuchów technicznych, należy je regularnie smarować. Jak prawidłowo konserwować łańcuchy techniczne i jakich produktów do tego użyć?

Typy łańcuchów i ich konserwacja

Głównym zadaniem konserwacji łańcuchów jest zapewnienie smarowania w każdym punkcie nośnym łańcucha – czyli tam, gdzie występuje ruch. Odpowiednia konserwacja obniża tarcie, minimalizuje zużycie części, opóźnia korozję, a także zmniejsza straty energii. Są różne metody konserwacji łańcuchów technicznych – intensywność oraz sposób smarowania są zależne od rodzajów łańcucha oraz warunków jego pracy.

Kluczowe elementy wymagające smarowania to węzły tarcia w łańcuchu, które znajdują się:

  • w łańcuchach rolkowych pomiędzy rolką i sworzeniem lub rolką a tuleją,
  • w łańcuchach tulejkowych pomiędzy płytką i tuleją,
  • w łańcuchach płytkowych między płytkami.

Tarcie zachodzi również między łańcuchem a kołem zębatym i w tym miejscu również konieczne jest odpowiednie i regularne smarowanie. 

Wyróżniamy trzy główne metody smarowania: 

Smarowanie punktowe – stosowane w łańcuchach tulejkowych, rolkowych czy płytkowych. Metoda ta polega na aplikacji niewielkich ilości oleju bezpośrednio na miejsca, gdzie zachodzi tarcie. Smar podawany jest pojedynczą nieruchomą dyszą, która znajduje się pod łańcuchem. Zaletą tego systemu smarowania jest zmniejszenie zużycia środka smarnego.

Smarowanie powierzchniowe – stosowane w łańcuchach standardowych (m.in. rolkowych, płytkowych) oraz specjalnych. W tej metodzie środek smarny aplikowany jest na cały łańcuch przy użyciu bloków lub szczotek smarujących.

Smarowanie mieszaniną olejowo-powietrzną – polega na wykorzystaniu specjalnych smarów przemysłowych. Metoda ta wykorzystywana jest do punktowego smarowania rolek w łożyskach lub ogniw łańcucha. Olej dozowany jest do dyszy mieszającej, gdzie jednocześnie wpompowywane jest powietrze. Powstała w tym wyniku mieszanka jest bezpośrednio wtryskiwana na ruchomy łańcuch. 

Do konserwacji łańcuchów technicznych używane są smary przemysłowe. Są to preparaty chroniące maszyny m.in. przed wysokimi temperaturami czy wodą. Istotna jest aplikacja i odpowiedni wybór smaru, który będzie dostosowany do warunków pracy i branży, w której pracuje maszyna (np. w branży spożywczej czy chemicznej preparaty smarujące muszą spełniać odpowiednie normy). 

W ofercie Schipolska dostępna jest oferta automatycznych smarownic wielokrotnego użytku. Pojemność smarownic to 100 lub 220 ml i mogą być używane do różnych rodzajów smarów. 

Dostarczanie smaru i oleju jest regulowane – można indywidualnie ustawić jego częstotliwość.  Ponadto smarownica działa całkowicie mechanicznie – nie wymaga baterii czy gazu.

Przedstawiliśmy najpopularniejsze metody konserwacji łańcuchów technicznych. Każde zagadnienie smarowania wymaga indywidualnego podejścia, dlatego zachęcamy do kontaktu z zespołem ekspertów Schipolska.