W zależności od rodzaju maszyny i obsługiwanej branży, wykorzystuje się różne typy kół. Jednym z nich są koła typu Tandem, które charakteryzują się specyficzną budową i zastosowaniem.
Do czego wykorzystuje się koła typu Tandem?
Koła Tandem, czyli koła łańcuchowe do dwóch pojedynczych łańcuchów, to jedne z tych części, które zostały zaprojektowane do zadań specjalnych. Ich największą zaletą jest umiejętność wywoływania napędu na kilka kół na raz – ich specyficzna budowa pozwala na obsługiwanie dwóch łańcuchów, przez co wywoływanie napędu jest bardziej efektywne i ekonomiczne.
Z Tandemów korzysta się wszędzie tam, gdzie konieczne jest wywołanie napędu na kilka kół. W praktyce są to więc wszelkie maszyny z przemysłu ciężkiego, od których wymaga się niezawodnego działania nawet przy dużych obciążeniach. Warunkiem jest konieczność odpowiedniego ułożenia kół – koła, na które ma zostać przeniesiony napęd muszą być ułożone równolegle.
Jak konserwuje się koła Tandem?
Koła łańcuchowe do dwóch pojedynczych łańcuchów wymagają takiego samego zaangażowania jak wszystkie inne części maszyn. Niezbędna jest ich regularna konserwacja, która pozwala utrzymać najlepszy stan kół. Koła Tandem, w zależności od branży, w której są wykorzystywane, mają styczność między innymi z niebezpiecznymi substancjami czy wodą. Szkodliwy jest także zwykły kurz lub pył produkcyjny, który osadza się na maszynie i obniża jej wydajność. Te wszystkie czynniki prowadzą do stopniowego wyniszczania osprzętu.
Na szczęście w łatwy sposób można zapobiec niszczeniu kół. Poprawna konserwacja składa się z kilku kroków i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. Pierwszym krokiem jest zwykłe czyszczenie kół Tandem. Celem jest pozbycie się wszelkich zanieczyszczeń, takich jak rdza czy wspomniany kurz, a także przygotowanie powierzchni do dalszej konserwacji. Jeśli czyszczenie kół ręcznie jest dla Ciebie zbyt czasochłonne, możesz skorzystać również ze specjalnego sprzętu – zalecane są chociażby maszyny parowe.
Gdy powierzchnia kół zostanie dokładnie oczyszczona, następnym krokiem jest jej smarowanie. Smar ma w tym przypadku niezastąpione działanie, bo nie tylko chroni on tworzywo przed zbyt szybkim zużyciem, ale też wykazuje działanie pielęgnacyjne. Jednak warto pamiętać, że kluczem do sukcesu jest dobór odpowiedniego smaru, który jest dostosowany do pracy w danym sektorze przemysłowym – na rynku są dostępne między innymi produkty smarne odporne na wysokie temperatury (nawet do 250°C) lub mogące mieć styczność z pożywieniem.
Ale uwaga! Najwyższej jakości smar to nie wszystko. Smar musi mieć możliwość wniknięcia w koła, dlatego trzeba go zaaplikować w odpowiedni sposób – zalecane metody to smarowanie ręczne, kropelkowe, w kąpieli olejowej lub automatyczną smarownicą SLOT. Więcej na temat każdej z tych metod przeczytasz na blogu Schipolska.